کرزی: افغانستان در ۱۳۰ سال گذشته پیشرفتی نداشته است
مهاجر غربت.(اجتماعی.فرهنگی.علمی
این وبلاگ سعی بر این دارد که تمامی اطلاعات اجتماعی.فرهنگی. وعلمی روز را ارائه دهد

جهانی سوادآموزی گفت که کشورش در ۱۳۰ سال گذشته پیشرفت چندانی نداشته است.

آقای کرزی گفت که شیر علی خان، امیر سابق افغانستان (زمان امارت از ۱۸۶۳ تا ۱۸۶۶ و ۱۸۶۸ تا ۱۸۷۹) نیازمند درمان پسرش توسط پزشک خارجی بود بنا بر این مجبور شد که از یک عضو پزشک هیات روسیه تزاری که به کابل آمده بود، برای درمان بیماری شهزاده عبدالله پسر و ولیعهد خود در خواست کمک کند.

آقای کرزی گفت: "صد و سی سال پیش امیر شیر علی خان، یکی از پادشاهان علم پرور و منور افغانستان برای علاج فرزندش، عبدالله جان، به دکتری (پزشک) که مهمان بود و در جمله هیات (روسی) آمده بود، محتاج بود."

او افزود: "صد و سی سال بعد درست همین حالت در کشور شما وجود دارد که از رئیس جمهوری تا هر کسی دیگر محتاج دکتر و علاج بیرونی است."

آقای کرزی گفت که حالا میرویس، پسر او هم نیازمند درمان توسط پزشکان خارجی است و این نشان می دهد که افغانستان در این ۱۳۰ سال پیشرفت چندانی نداشته است.

رئیس جمهوری افغانستان این نیازمندی را "به شدت دردناک" خواند و از شهروندان کشورش خواست که برای آموزش سواد و پیشرفت کشور خود تلاش جدی کنند.

حامد کرزی گفت که فرزندان افغان ها باید در کشور خود توسط آموزگاران افغان آموزش ببینند و برای بازسازی کشور خود آماده شوند.

آقای کرزی ناگهان گریه کرد و در حالی که اشک می ریخت، گفت: "من درد دارم، مردم! من ترس دارم که نشود، خدا نخواسته، روزی میر ویس مجبور به رفتن به خارج شود و خارجی شود. نمی خواهم فرزندم خارجی باشد، من می خواهم در همین کابل به مکتب (مدرسه) برود معلم افغان درسش بدهد، در همین جا دکتر (پزشک) شود و در همین جا بزرگ شود."

من درد دارم، مردم! من ترس دارم که نشود، خدا نخواسته، روزی میر ویس مجبور به رفتن به خارج شود و خارجی شود. نمی خواهم فرزندم خارجی باشد، من می خواهم در همین کابل به مکتب (مدرسه) برود معلم افغان درسش بدهد، در همین جا دکتر (پزشک) شود و در همین جا بزرگ شود

حامد کرزی

حامد کرزی بی سوادی شماری زیادی از مردم، و جنگ های متعدد در کشورش را از عوامل اصلی عقب ماندگی افغانستان دانست و گفت هنوز مشخص نیست که جنگ جاری در کشور او، کی به پایان خواهد رسید.

آقای کرزی بار دیگر از طالبان دعوت به مصالحه کرد و گفت هر گلوله ای که در حال حاضر از سوی آنها در داخل افغانستان شلیک می شود، به سود این کشور نیست و به نفع "دشمنان" افغانستان است.

او گفت: "فرزندان ما نمی توانند به مکتب(مدرسه) بروند، از ترس انفجار بمب و حملات انتحاری و یا بمباران. معلم ما نمی تواند به مکتب برود، از ترس جنگ و تهدید به قتل و شهادت."

حامد کرزی در بخشی از سخنانش با اشاره به مصالحه با شورشیان برای پایان جنگ گفت که نام اعضای شورای عالی صلح به زودی اعلام خواهد شد و تاکید کرد که میل به برقراری صلح در میان افغانها زیاد است.

شورای عالی صلح برای مصالحه با طالبان و دیگر گروه های شورشی به پیشنهاد جرگه مشورتی صلح - که در ماه جوزا/خرداد برگزار شد - اخیرا تشکیل شده، اما هنوز به صورت رسمی اعضای آن معرفی نشده اند و اختیارات آن هم مشخص نیست.

سخنرانی آقای کرزی در مراسم بزرگداشت از روز جهانی سوادآموزی از تلویزیون دولتی افغانستان به طور مستقیم پخش شد.

آقای کرزی در حالی عقب ماندگی کشورش را "دردناک" خواند که دقایقی پیشتر از او، فاروق وردک، وزیر معارف (آموزش و پرورش) افغانستان از "پیشرفت" این کشور در زمینه آموزش و پرورش سخن گفته بود.

آقای وردک گفت که در نه سال گذشته تحت رهبری آقای کرزی برای میلیون ها کودک زمینه آموزش فراهم شده و سطح آمار افراد باسواد در کشور به ۲۶ درصد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان افزود که تا سال ۲۰۲۰ این آمار به ۷۵ درصد خواهد رسید که نیمی از افراد باسواد را زنان و دختران تشکیل خواهند داد.

این در حالی است که انتقادهایی هم در چند سال اخیر در باره پیشرفت کند آموزش و پرورش در کشور از لحاظ کیفی وجود داشته است.

کمبود آموزگاران حرفه ای، محدودیت فضای آموزشی و سطح پایین حقوق معلمان، از مشکلات عمده ای است که بر کاهش کیفیت آموزش و پرورش در افغانستان تاثیر منفی بجا گذاشته است.

 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: